בניית
מותג

המשמעות של בניית מותג

כולם רוצים לבנות מותג, אבל לא הרבה מבינים את המשמעות של בניית מותג-

מה שנראה לעין החיצונית כעיצוב יפה, סיסמאות שנונות ושיווק אגרסיבי, מתחיל הרבה קודם- בעבודה פנימית מאוד קשה, ובעבודת מחקר מעמיקה של אסטרטגיית מיתוג

למעשה- לכל מה שאתם רואים ושומעים בפרסום, במסרים, יש סיבה, מאוד מדויקת שמגיעה מלמעלה מהאסטרטגיה למיתוג.

הצבעים, הסלוגנים, האוירה שנוצרה, האנשים שנבחרו להיות הפרזנטורים- כולם צריכים להיות נאמנים לערכים ולזהות המותגית שנבחרה באסטרטגיית המיתוג-

זאת בכדי שמותג יקבל את הערך הייחודי לו- הבידול שלו- והחיבור האותנטי הרגשי - לקהל שלו.

למשל, אם אתם רואים מותג צעיר וצבעוני שמשלב צבעים בגרדיאנט ומדבר בסלנג- זה לא סתם כי למישהו התחשק.

אלא מהסיבה הפשוטה, שהאסטרטגיה מצאה שהבידול והטון שיתחבר הכי טוב לקהל היעד, הוא מראה צעיר ופרשי, הגרדיאנט בדר"כ מדבר חדשנות וסלנג מפשט את הדברים לגובה העניים ומקליל אוירה.

 

לי באופן אישי מצגת של #זהות מותגית עולה על 30 עמודים, אני מאמינה שזה משתנה מחברה לחברה,

אבל הרעיון הוא אותו רעיון- עבודת מחקר- ואז עבודת גיבוש המותג

איך לבנות מותג?

אז איך לבנות מותג או איך בונים מותג טוב

לבעלי מקצוע, השאלה היא קלה, העבודה פחות-...!

יש משנה סדורה ויש את הקריאטיב שמשלים את התמונה

בניית מותג- מתחילה באסטרטגיה ואפיון- כדי לזקק את הזהות המותגית השלמה- האסטרטגיה היא זו שמכתיבה קדימה את כל התוצרים- התוכן- הצבעים- העיצוב

בניית זהות מותגית- מורכבת משני חלקים- שלב המחקר- ושלב הגיבוש

 

שלב המחקר לבניית מותג מצליח

השלב הראשון יהיה שלב המחקר, בו לומדים את המותג ואת הזירה בה הוא נמצא-

בשלבי המחקר בודקים מה עושה המותג/מוצר, איך הוא עושה את זה, מי הקהל שלו- מה הקהל שלו אומר עליו ולאיזה קהלים הוא שואף להגיע .מי המתחרים שלו- מה אפשר ללמוד מהם

השלב הבא- עדיין בשלב המחקר- אני קוראת לו השלב הפסיכולוגי, מורכב ממטרות וסיבות

המטרות שנלקחות בחשבון הן אישיות ועסקיות- ויש להן משקל חשוב בעיצוב הזהות המותגית- מכיוון שיש הבדל עצום בין למשל: רוצה להיות מוכר ואו רוצה למכור הרבה, בין רוצה שיאהבו אותי לבין רוצה שיתפעלו ממני וחשוב לקחת בחשבון את המטרות הסופיות כדי להיות ממוקדים יותר בעבודת הגיבוש והבידול.

יתרונות וחסרונות- נשמע פשוט, אבל חשוב מאוד, ואני אסביר בקצרה

היתרונות שלכם ואו של המוצר שלכם- הם הלחם והחמאה של המיתוג, הם חייבים לבלוט ולהחשב בבידול שלכם, משתמשים ביתרונות האלו- למשוך את הקהל. חשוב להבליט ולהתהדר בהם.

החסרונות שלכם- הם היתרונות של המתחרים שלכם, כדאי לנו מאוד להתייחס אליהם, גם אם אנחנו לא יכולים לשפר אותם. כך למשל אם אנחנו מוכרים און ליין מותר טוב, אבל השילוח שלנו איטי, נכתוב על ההזמנה, משהו כמו- ייקח קצת זמן...אבל שווה לחכות, או בזמן שאתם מחכים- נשמח לצרף לכם מתנה.

בניית מותג למה הלמה?

למה, הלמה שלכם- הכי חשוב לתהליך?

עדיין בשלב המחקר

ה"למה"- שהוא השלב השני בשלב הפסיכולוגי- הוא החלק המהותי והמשמעותי, עבור אנשי מיתוג ושיווק. ה
"למה"- הסיבה שאני עושה מה שאני עושה- הסיבה שככה אני עושה את זה- הסיבה שהגעתי לעסוק בזה, הסיבה שאני רוצה להשקיע בזה- הלמה- הוא גיים צ'יינג'ר-

ב"למה הזה" שוכבת מהות הבידול של המותג והחיבור הרגשי שלו לקהל היעד- אם אני מצליחה לחבר את הלמה האמיתי העמוק של העסק- אפילו אם הלמה הוא- "כי חשוב לי שההורים שלי יהיו גאים בי" אם אני מצליחה לחבר את זה- לקהל היעד שזיקקנו- למקום בו הם לא רוצים לאכזב-

יש לי בידול ויש לי חיבור רגשי- וזה שווה זהב

בלמה- העמוק, שלפעמים אפילו אתם לא מודעים לו, שוכב הרגש האמיתי, הרגש הזה- זה החיבור הכי חזק לקהל היעד, בעיקר היום.

תתפלאו שאנשים כבר לא מחפשים הנחות ומבצעים, הם מחפשים להזדהות, להתחבר ממקום ערכי למותג, אם המותג מדבר מהבטן והם מתחברים מהמקום הזה. המותג הופך להיות חלק מהזהות שלהם, והם לא יחפשו במקום אחר. תחושת שייכות, היא החיבור הערכי ביותר.

לכן גם אם לרגעים זה נשמע לכם פולשני ולא ברור לכם, מאיפה השאלות הפסיכולוגיות, ואת מי זה מעניין כל הדברים האישיים שלכם, או כמו ששמעתי לא פעם "אני פחות בעניין של הפילוסופיה",

תתמסרו- גם אם זה קצת כואב, זה שווה זהב.

יצירת מותג - איך מתחילים?

שלב הגיבוש לזהות מותגית

 אחרי שהסתיים שלב המחקר ולמדנו את המותג והזירה בה הוא חי, מתחילים לגבש את הזהות

בחיבור בין הצרכים של קהל היעד- ליתרונות של המותג ולבידול שנבחר מהסיבות להיותו- מתחילים לגבש את אופי המותג, המילים בשימוש הסיסמאות והסלוגנים:

משם ניגשים לבחור ערכים

הערכים הם חלק חשוב בבניית מותג- הם עמוד השדרה שלו-

כל חברת מיתוג עובדת אחרת- בוחרים בין 5 ל- 3 ערכים שהמותג מזדהה איתם ואותם הוא צריך כל הזמן לדבר ולשדר-

למשל אם נבחרו הערכים- אמינות, חדשנות, חכמה

המותג ידבר, ישדר ויחדיר לתוך עורקיו את הערכים האלו- גם אם זה אומר שהוא יצטרך להתעדכן כדי לפעול בדרכים חדשניות- טאבלטים ואפליקציות

כדי שמותג ילמד ללכת- ויתקבע בלבבות הצרכנים, הוא חייב לעורר רגש

הערכים עוזרים לנו בחיבור רגשי רחב יותר- יחד עם הבידול

אם למשל בחרנו בסלוגן- "תעשה את ההורים שלך גאים"

(אתם זוכרים שמצאנו שהסיבה האמיתית, היתה לא לאכזב), אז כבר יצרנו רגש מניע,

בחיבור הערכים יש אלמנטים של הזדהות ערכית

אם למשל בערכים נבחרו- נאמנות, ערבות הדדית וסתם נניח אג'נדה ירוקה כלשהי, אנשים שמזדהים עם הערכים האלו- ישמחו תוך זמן קצר, להפוך את המוצר שלכם- למותג שלהם

אם אתם מצליחים להבין נכון- יש פה המון עבודת פסיכולוגיה, שלא כמו פעם- שלט יפה, משחק מילים ומבצעים. העומס היום על הצרכן עצום ולכן זקוקים לחיבור כנה ואמין, כדי לייצר קהל נאמן למותג.

 

 

גיבוש שפה גרפית- עיצוב לוגו, סמליל, בחירת צבעים מובילים

הגענו לרגע הגדול-

הרגע שבו כל המחקר שערכנו, יחד עם תהליך "גיבוש הזהות" בו בחרנו: ערכים, שמות, סלוגנים, מילים בשימוש, משפטי מפתח, סיפור מותג storytelling, מקבלים ביטוי ויזואלי

על הרגע הזה אין יותר מידי להרחיב,

אנשי קריאטיב, מקבלים אפיון מוכן, ותיק מותג עם עמוד אווירה, ממנו הם מתחילים לייצר- קודם את הלוגו והסמליל. אח"כ את שילוב הצבעים והמשפטים ומשם, כל ביטוי שהלקוח מבקש:

בין אם זה אתר מעוצב, עמוד נחיתה מכירתי, ניירת, שקיות, קופסאות YOU NAME IT

ברגע שהאווירה מגובשת, לעבודת הקראטיבי, יש כנפיים. מי שיוגע להשען יפה על האפיון, הסיפור והערכים שהביאו לו- יפגיז במותג מעורר השראה.

עסק קטן מיתוג משתלם

דגשים חשובים לבניית מותג עסקי

עסקים רבים, מחפשים חיתוך קר, תייצרו לי לוגו מגניב, זה מה שאני רוצה לשדר. ההמלצה שלי לכל עסק, לא משנה מה הוא מוכר. תתמסרו לתהליך.

 

  1. תעוררו רגש- גם אם אתם מוכרים שיש גרניט פורצלן, תספרו ללקוח, מה הוא ירגיש כשהוא יתקין את השיש שלכם במטבח. אל תספרו לו כמה יפה השיש, תספרו לו כמה יקנאו בו שיש לו כזה שיש יפה
  2. תשלבו ערכים- יש הרבה כמוכם בשוק, גם אם מצאתם בידול טוב, אתם חייבים את אבני היסוד של הערכים, כדי להישמר בזיכרון של אנשים. עסק שמשלב ערך, למשל- נתינה- וכותב באתר שלו- 2 אחוז, מכל קניה, נתרמים לבעלי צרכים מיוחדים. אנשים ישמחו להזדהות ולקנות מכם וסביר להניח, יספרו על זה לחברים שלהם וסביר להניח, לא ישכחו אתכם.

טיפים לתהליך של בניית מותג

כפי שראיתם, יש פה תהליך, זה נשמע מבהיל, אבל לרוב בכמה שבועות בודדים, יש לכם אפיון ואפשר להתחיל תהליך בניה.

הטיפים הכי חשובים שלי:

1.תהיו פנויים לתהליך- הרבה אנשים מחפשים זבנג וגמרנו- יאללה לוגו ואתר, והם לא מבינים שזו ההשקעה הכי חשובה לעסק שלהם, משהו שילווה אותם להמון שנים, יעיד עליהם וידבר בשמם.

תעשו עבודה טובה ואל תתפשרו- זה לא שווה את בזבוז הכסף,

חצי מהעבודות שעשיתי בחיים, זה טייק שני לעבודת מיתוג מרושלת ולא מושקעת

2.תשקיעו אול אין- זה כמעט אותו הטיפ- אבח כדי לחזק, כמה התהליך הזה באמת חשוב לעסק, גם אם הוא לא חותר להיות הכי מוכר בעולם. זה תהליך שמעביר את העסק לגיטימציה, עסק שמבוסס על רגש, ערכים ובידול, הוא עסק לגיטימי

3.אל תתפארו בערכי סף- במטרה לא להעמיק, עסקים רבים נוטים להתבסס על ערכים כמו- "מקצועיות" אמינות" יסודיות

אלו נקראים בשפה המקצועית- ערכי סף- אם אין לך אותם, אתה בכלל לא שחקן בשוק, זה בעצם בסיס מחייב לכל עסק ואינם נחשבים בסל הערכים למיתוג. ערכים כמו- חברות, תעוזה, בגרות, בשלות ויש עוד אין סוף, אלו הערכים אליהם התכוון המשורר

שאלות ותשובות על בניית מותג

קודם כל, לכל שאלה, תכתבו או תתקשרו- חלק מהערכים שלי- זה ישירות,

לכן אני עומדת בפרונט של כל פרוייקט וכל לקוח

ויתרה מזו, בבניית מותג, צריך להבין את הערכים ואת הצרכים שלכם

אני אניח פה רשימת שאלות נפוצות, אבל אני סמוכה ובטוחה שהם לא יקלעו לכל אחד

כמה עולה תהליך מיתוג?

 

תהליך מיתוג, מורכב מכמה רבדים והעלות תלויה, בדרישות לקוח, מאוד קשה להגדיר מחיר

יש מי שירצו עיצוב לוגו ושפה גרפית בלבד- במקרה כזה אנחנו מגישים כרטיס לקוח- לוגו, צבעים, פונטים, משפט אוירה וערכים- ראה דוגמאות-

בעלות של 5500 ₪ בלבד

 

לקוחות רבים יבחרו להמשיך- לאסטרטגיה למיתוג, אסטרטגיה לשיווק, שמות וגיבוש מוצרים, תוכן, פוסטים לרשתות חברתיות, אתר תדמית או אתר עסק, עמוד נחיתה, עיצוב מוצר, ניירת קופסא וכו'

מכאן שהמחירים משתנים בהתאם לצרכים.

 

גם בניית אתר משתנה המחיר מאתר לאתר, כיוון שיש לבחור פלטפורמה (וויקס או וורדפרס) ומספרי עמודים, תוכן לעמודים, תמונות וכו'

 

 

כמה עולה מיתוג לעסק קטן?

עסק קטן, כעסק גדול, מתחיל תהליך מיתוג באפיון- לעיתים ההתחלה של התהליך בעסק קטן אף עולה יותר, כיוון שכוללים מוצרים באסטרטגיה, לרוב לעסקים קטנים צריך להגדיר מוצרים למכירה- הם מסייעים בתהליך הבידול. לכן המחיר ההתחלתי זהה או יקר יותר 5500-6800 ₪

דווקא ההמשך יהיה זול יותר- כיוון שבדרך כלל האתר יהיה קטן, לפעמים מסתפקים בעמוד נחיתה בלבד להתחלה.

כמה עולה לוגו?

חברות מיתוג מפתחות שפה ללוגו- ובונות לוגו, רק אחרי אפיון לזהות ובידול- ככה נבחרים הצבעים והפונטים ללוגו- והאוירה הכללית שהוא ישדר

כלומר לוגו בלבד- ידרוש אפיון בידול וערכים

עלות מינימלית של 3000 ש"ח

כמה זמן לוקח מיתוג לוגו לעסק?

 

שאלת מיליון הדולר, אם כל הצדדים מגוייסים, תהליך יכול להתחיל ולהסתיים בחודשיים שלושה- כולל אתר ותלוי בגודל האתר.

זה תהליך אידיאלי- במקרים רבים- מתעכב התהליך בגלל אילוצי לקוחות- כאלו או אחרים

 

מה זה תהליך אפיון למיתוג?

 

אפיון למיתוג זהו החלק הבסיסי של האסטרטגיה למיתוג והוא יכלול- מה, למה ואיך? סיבות ומטרות ומשם ימשיך לגיבוש זהות וערכים- לכדי סיפור המותג

בעוד באסטרטגיה מלאה, נחקרים גם תהליכי שוק, זירת התחרות, קהלי יעד והצרכים של קהל היעד

 

מהי אסטרטגיה למיתוג?

 

אסטרטגיה למיתוג, זהו תהליך מיתוג מלא המשלב מחקר אישי- סיבות, מטרות, אידיאלים, יתרונות וחסרונות ומחקר שוק- חקר קהלים, זירת תחרות, צרכי קהל ונקודות חיבור

אסטרטגיה טובה למיתוג תכיל בתוכה את קווי המתאר של אסטרטגיה שיווקית,

האסטרטגיה תמשיך לאפיון וגיבוש זהות, כפי שצוין קודם- אפיון זה החלק של גיבוש המחקר- בו מגבשים את הנתונים לכדי בידול, ערכים, יתרונות וחסרונות, נקודות חיבור לקהל היעד ומשם לגיבוש "סיפור המותג"

האסטרטגיה מתמצתת את הערכים והסיפור- לכדי אופי ואווירה ומגישה את הממצאים לצוות הקריאטיב, להתחיל ולעצב על פי האפיון.

האסטרטגיה- הסיפור- הערכים- הם התנ"ך של המותג- לשם הוא יחזור תמיד- כדי לייצר תוכן, פוסטים, מבצעים- שמות מוצרים, ועוד

תמיד ניקח בחשבון את העניים של המשתמשים- מיתוג טוב, מחבר אותם כבר בצבעים באווירה ובמשפטי הפתיחה,

הפלואו שנבנה אח"כ להמשך האתר- יתחשב בצבעי המותג- הערכים שלו ובמשתמש, מה הוא יעשה עכשיו

ומה אנחנו היינו רוצים שהוא יעשה.