“הצלחה של מותג תלויה 70% בשם שלו “, כך אומרים אל ריס וג’ק טראוט בספרם האלמותי :
the battle for yor mind Position .
כשהשם מצליח לדבר ערכים- זה באמת בינגו, שיכול לסחוף אחריו, קהלים שהתעורר בהם הרגש
כמו במותג- HONEST של ג'סיקה אלבה, שהשם מכיל את הערכים ואת סיפור המותג ומצליח לעורר רגש בקרב קהל גדו.
אבל ברוב המקרים, זה לא הסיפור- מהסיבה הפשוטה, ששמות חברות ועסקים, נבחרים פעמים רבות, הרבה לפני שעברו תהליך מיתוג והשם כבר התקבע. במקרים הללו, הסלוגן יהיה אמון על חיבור הקהל ולפעמים ניתן יהיה להזיז את השם ימינה שמאלה.
במקרים בהם- מותג מגיע בלי שם- עבודת האסטרטגיה תצטרך להחליט, איזה מבין הערכים ייצג השם- אולי תכונה- אולי יתרון, ברוב הפעמים- יהיה פחות רגש בשם ויותר ערך או תכונה:
פרופיט, אל-על, בוקינג, טולמנס' ועוד
בעסקים משפחתיים יש נטייה לבחור את שם המשפחה, וזה גם בסדר אם גם הערך של משפחתיות, נבחר כאחד הערכים שהמותג מייצג.
ניימינג- Naming זה בעצם מציאת שם
אלא שכלל לא מדובר במציאה, מדובר בהרבה עבודת מחקר, כסו שתציף בסופו של דבר, כמה אופציות מאוד רלוונטיות לעסק ולמה שהוא מייצג.
מציאת שם לעסק הוא תהליך חשוב ביותר בהקמת עסק. השם של העסק הוא הזהות שלו והוא יכול לשפע על הצרכנים, בהבנת המוצר או השירות המוצע.
כמו בכל תהליך אסטרטגי לבניית זהות מותגית- תבואו פתוחים ולא מקובעים,
הרבה פעמים אנשים באים עם שמות שבחרו כבר, ומחפשים אצלי אישור. "מה את אומרת חופית, נכון שם יפה?" שם יפה או לא, בכלל לא משנה,
שם טוב חייב להיגזר מתוך האסטרטגיה, הבידול והערכים.
הדרך לבחור שם היא לא להעלות רעיונות, ולערוך הצבעה, כמו שאנחנו עושים כשאנחנו בוחרים שמות לילדים שלנו.
ישנה משנה סדורה באסטרטגיה למיתוג, שעוברת דרך העובדות, למחקר שוק- חקר קהלי יעד ועד לגיבוש הזהות. קיימות נקודות השקה בין צרכי הקהל, ליתרונות והערכים של מותג/מוצר שם צריך לחפש את השם.
אני למשל, רק אחרי שבניתי את פירמידת המיתוג, הכוללת – מילה מובילה, מילים בשימוש, אופי מותג וערכים.
אני לוקחת את כל אלו- מוצאת להם מילים נרדפות ומשמעויות ומשם מטקסת שמות.
ישנם כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון כאשר מחפשים את השם המתאים לעסק.
זהות העסק - חשוב לזכור שהשם צריך להביע את זהות העסק. כלומר, אם העסק שלכם מתמחה בטכנולוגיות מתקדמות, כדאי לחפש שם שייצג את הצד החדשני והטכנולוגי של העסק.
נפח השם - חשוב לבחור שם שנוח להגייה ולכתיבה ולא יוריד מהזיכרון. כדאי לבחור שם קצר וקל לזכור.
זמינות הדומיין – חשוב אבל לא בכל המקרים- יש מקרים שניתן לעקוף, ויש מקרים שאפשר ששם הדומיין יהיה אחר- או ראשי תיבות.
קהל היעד - חשוב לזכור את הקהל היעד של העסק. אם העסק שלכם נועד לצעירים, אז כדאי שתהיו טרנדים, אם הוא נועד לכולם, אז תחפשו את הרגש, אם הוא לנישה מסוימת, תישארו בגבולות הנישה.
חדשנות – או מקוריות, חשוב להיות חדשניים ולא לבחור שם שכבר נמצא בשימוש לעסקים דומים. כדאי לחפש משהו שמייצג את העסק בצורה ייחודית וחדשנית.
תמימות דעים- חשוב לוודא שהשם שבחרתם לא מכיל תחביבים שליליים או תגיות שעשויות לגרום לצרכנים להתרחק מהעסק. קורה לפעמים ששם קוסם לנו למרות שהוא יכול להתפרש גם אחרת, אל תיקחו את הסיכון, זה לעד ירדוף אתכם.
התאמה לפלטפורמות חברתיות - בעת בחירת השם, כדאי לוודא שהוא זמין גם כדומיין בפלטפורמות החברתיות השונות, כגון פייסבוק, אינסטגרם וטוויטר. ותקצרו כמה שאתם יכולים, אני מכירה שמות ארוכים מוצלחים מאוד- Two guys & a truck
כשהם מגיעים לרשתות, לפאביקונים, לסמלילים לפוסטים, הם נאלצים לחפש קיצור
שם שמעביר בכמה שפחות מילים- אם אפשר במילה אחת, את הערכים של העסק אותו הוא מייצג.
שם קליט שמעורר רגש ומעלה קונוטציה חיובית.
דוגמא לשמות טובים לעסק,
HONST, דל ג'סיקה אלבה, מותג אורגני לתינוקות, אומר כמעט הכל בשם שלו. ערכים של אמינות, שקיפות ואיכות ובמחיר ראוי. באמת שם מחייב וכפי שהוא, תמיד חייב אותם לסטנדרטים גבוהים, קח הם נענו לו ואפיו פעם אחת עשו תיקון כאשר קיבלו תלונה על מרכיב פחות טוב. לא סתפ הפך המותג HONEST, לעסק של מליארדים, תוך שנים בודדות בלבד
WHOOLE FOOD- רשת למזון אורגני בארה"ב, גם שברה את השוק והשם שלה אומר הכל, לא מזון אורגני, ירוק, טבעוני, צמחוני "אוכל מלא" אוכל של ממש והרבה מאוד אוכל בריא, הרשת מוצלחת כך גם השם שלא שמצליח לעורר תיאבון בריא.
OPEN- סוכנות מיתוג ישראלית בין המצליחות, וכן כולי קנאה על השם- הוא אומר הכל- הם פתוחים לעבודה, פתוחים לרעיונות ונשארים פתוחים, בגלל השם המגניב שלהם שמתאים בול לתעשייה שופעת שיק
ברוב המקרים, שם לעסק נלקח בחשבון כחלק מתהליך מיתוג כולל, בו נעשית אסטרטגיה ואפיון לגיבוש זהות מותגית, כחלק מהגיבוש זהות, אחרי שדייקנו את הנסיבות לשמם קיים העסק ואת הערכים שלו,
אפשר להתקדם לבחירת שם.
כחלק מאסטרטגיה מתמחרים את השם כחלק מהשלם- אסטרטגיה למיתוג נעה בין- 5000 ₪ ל- 20,000 ₪, תלוי למי פניתם.
כבר קרה שפנו אליי למציאת שם בלבד, אז אני מסבירה שחייב להיעשות תהליך אפיון לגיבוש זהות מותגית,
כדי שהשם ייבחר נכון, ויענה על כמה שיותר סעיפים שציינו למעלה בבחירת שם.
במקרה כזה שאין אסטרטגיה, אלא גיבוש שם בלבד
אצלנו תשלמו מחיר של 3500 ₪ בלבד- על מציאת שם, ותקבלו גם סט ערכים ומיקוד לזהות המותגית והעסקית שלכם.
בסופו של דבר, מציאת שם מתאים לעסק הוא תהליך חשוב ומרתק. כדאי לקחת בחשבון את הכללים הבסיסיים שציינו ולחשוב על הצעד הבא - רישום הדומיין והשם ברשויות המתאימות. עם השם המתאים, תוכלו להגדיל את הזהות והפרסום של העסק ולגרום לו להתפתח ולצמוח.
קחו בחשבון שהרבה מאוד שמות כבר תפוסים, אבל צריך לדעת באיזה אופן ואיזה תחום, יש פעמים רבות ששם תפוס בגלל שימוש של עסק שבכלל נסגר או כי מישהו קנה את הזכויות עליו ולא השתמש.
מתי צריך להיבהל, כשעולות יותר מידי תוצאות עם השם שבחרתם בגוגל.
נשמח לעזור לכם במציאת שם לעסק,
תכתבו לי
Ⓒ 2023 – Meetoog | Rotem Ritov | Dor Salama